מסע מרתק לתוך נבכי ההיסטוריה וחוצה 1500 שנים של בניית מסורת עניפה ומתחיל בירושלים היהודית - שני מקדשים - עיר אחת, תקופות הזהר והתככים שהובילו לחורבן יחד עם ההשפעה בהמשך הדרך על אימפריות ותרבויות עתידיות לבוא, מוסלמים, צלבנים, עות'מאניים והבריטים לפני שהמפתחות חזרו אלינו.
לאורך אלפי שנים מאז ועד לימינו ירושלים היא לא רק עיר על שווקיה ומקדשיה - היא הבסיס הרוחני, הדתי והפולחני אליו נשואות עיני תרבויות שיצקו ועיצבו את העולם כפי שאנחנו מכירים היום – וגם אם נבקר בה לעיתים תכופות תמיד יהיה טפח חדש שייחשף בפנינו.
נתהלך במקומות שבהן התקיימו מצבים שונים וסיפורים ידועים יותר ופחות שהובילו את ירושלם לעיר חדשה כ"עיר השלום", נתהלך בחורשת עצי הזית שבה על פי המסורת הנוצרית הסגיר יהודה איש הקריות את ישוע, נכיר את הפלגים השונים של הנצרות אשר חיים בסימביוזה עדינה וייחודית רק לעיר הקודש.
אנו ממליצים ומציעים כי תבדקו המסלול של פגסוס היטב מול תוכניות של חברות מתחרות בהן יש חצאי ימים חופשיים לפעמים אף יותר - יותר זמן פנוי / פחות כניסות וביקורים בתשלום בפערים שמגיעים בסה"כ לסכומים גבוהים אותם בודאי יציע המדריך של החברה האחרת בתשלום נוסף - לכן, מה שנראה בהתחלה זול הוא בסופו של דבר מחיר מאד יקר - זכרו זאת.
יום 1: ירושלים- שני מקדשים, עיר אחת
בשעות הבוקר נצא בנסיעה לירושלים, בירת ישראל.
ההתיישבות בעיר לא פסקה לאורך כ 3000 שנים. זה החל עוד מתקופת מהיבוסיים שנוצחו בידי דוד המלך, בתי המקדש, הפלישות והביצורים, תקופות הזהר והתככים שהובילו לחורבן, תקופות המוסלמים והצלבנים, עות'מניים וכמובן גם הבריטים. לאורך אלפי שנים מאז ועד לימינו ירושלים היא לא רק עיר על שווקיה ומקדשיה - היא גם הבסיס הרוחני, הדתי והפולחני אליו נשואות עיני תרבויות שיצקו ועיצבו את העולם כפי שאנחנו מכירים היום. את ביקורנו בירושלים נתחיל בתצפית על הר הצופים. ההר קיבל את שמו בתקופת הצלבנים ״מאונט סקופוס״ הר הצפייה. מראש ההר מתגלה נוף מרהיב של מדבר יהודה. מרכס ההר נפתחת הדרך אל ים המלח לכוון יריחו הקדומה. הדרך המוזכרת בתנ״ך, דרך שעברו הנביאים ורועי הצאן,. מכאן, על קו פרשת המים של הר הצופים, נמשיך אל תצפית על הר הזיתים. הנסיעה הקצרה עוברת בין נקודות הציון החשובות של הנצרות. והבולטת ביניהם הוא בית החולים אוגוסטה ויקטוריה. התצפית מהר הזיתים היא המקום האולטימטיבי לחוש את כוחה המאגי של ירושלים. מבט על הר הבית עם כיפת הסלע, החומות בית המקדש, שער הרחמים האטום, עמק נחל הקדרון וגיא בין הינום. כאן למעשה, במבט על העיר, נתחיל בשילוב המתבקש של הכתוב בספרי הקודש אל מול תוואי השטח של ירושלים העתיקה.מהתצפית על הר הזיתים נצא לביקור מודרך במוזיאון ארצות המקרא בדגש על האימפריות השכנות שבתקופתן קמה והתקיימה ירושלים המקראית. האוסף המוקפד והתצוגה האינטראקטיבית יעזרו לנו לעקוב וללמוד אודות האימפריות האשורית, הבבלית והמצרית וכן על הישויות הפוליטיות בתקופה של הבית הראשון: ארמים, צורים, פלישתים, אדומים וכמובן ממלכות ישראל ויהודה.
בתום הסיור הממצה במוזיאון נחזור אל חומות העיר העתיקה ואל שער האשפות משם נערוך תצפית על עיר דוד, על הר הזיתים והר הבית.. נתרשם מהחומה הדרומית של הר הבית ומהחפירות שלמרגלותיה, שחלקם מימי בית ראשון. נתרשם משערי חולדה והמבנים המובילים לכניסה להר הבית. נוכל גם להשקיף על עמק קידרון והמבנים שבו - יד אבשלום, קבר בני חזיר, קבר יהוא אשר על הבית וקברה של בת פרעה.נכנס לסיור בעיר דוד . נעבור בתוך ארמונו של המלך דוד ונביט בבור אליו הושלך ירמיהו הנביא. נצפה במבנה מימי בית ראשון ובו בית ארבעת המרחבים, חומה מתקופת שיבת ציון.
עם סיום נמשיך אל העיר העתיקה דרך הרחבה של שער יפו, ממנה נוכל להשקיף על כתף הינום, ברכת הכוהנים וכן על העיר החדשה. ברחוב דוד, הומה האדם, דרך חוצה רבעי העיר העתיקה. אם המצב במקום יאפשר לנו נערוך סיור בזק באחד המקומות החבויים - ״הכותל הקטן", המקום נמצא בלב הרובע המוסלמי זהו המקום הקרוב ביותר לנקודת קודש הקודשים על הר הבית. נחזור אל הרובע ונרד אל רחבת הכותל המוכרת לנו משם נמשיך לחומה הרחבה, נשמע על סנחריב מלך אשור ומסע העונשין שלו נגד ממלכת יהודה. נחצה את הרובע היהודי המתחדש אל שער ציון.
בתום היום נמשיך לארוחת ערב במלון או במסעדה מקומית ולאחריה נגיע למלוננו.
יום 2: ירושלים של מעלה ומטה
את סיורינו ביום השני נקדיש, במידת האפשר, לראיה הנוצרית את ״עיר השלום״.
לאחר ארוחת הבוקר נצא עם האוטובוס אל מרגלות הר הזיתים ועמק קדרון. כאן נבקר במתחם של הכנסייה השנייה בחשיבותה בעולם הנוצרי כולו - הכנסייה ב"גת שמנים". הכנסייה המאוד מוכרת עם החזית בסגנון הקלאסי המרשים ידועה במספר שמות: ״כנסית כל העמים״ וגם ככנסיית ״היגון". על פי המסורת הנוצרית, כאן בחורשת עצי הזית, הסגיר יהודה איש קריות את ישוע לאנשי הסנהדרין. אם יתאפשר לנו, נכנס אל הכנסייה ונתבונן בעיטורי הקיר והתקרה עשויי פסיפס באיכות היוצאים מן הכלל שלה. לאחר הביקור במתחם, כשאנו כבר יודעים להבחין ולהתבונן על ירושלים ״בעיני הצליין", נצא לביקור במתחמי הר ציון. נמשיך פרט למתחמים גדולים הנמצאים על ההר, יש כאן גם בית קברות קתולי ישן, בו נמצאת חלקת הקבר של אוסקר שינדלר - חסיד אומות העולם שהציל למעלה מ -1200 יהודים בזמן השואה. אם יתאפשר לנו נכנס אל כנסיית ״פטרוס אין גליקנטו". מעבר לחשיבות הגדולה למקום עבור הנצרות, המתחם טומן בתוכו חלקים ארכיאולוגיים מרתקים מתקופת בית שני, שיעזרו לנו להבין טוב יותר את התקופה בת 2000 שנים.
בתום הביקור נחזור אל הר ציון ונכנס אל המקום שנחשב" לחדר הסעודה האחרונה". זהו מקום חשוב להבנה של המסורת הנוצרית והצורה הארכיטקטונית שלו היוותה השראה ליצירות רבות בנושא.. נעלה לתצפית מגג ״חדר הנשיא״ ונשמע את הסיפור המיוחד של המקום. כמובן שלא נוכל שלא להיזכר בימים שלפני מלחמת ששת הימים ימים שההר היה בידיים ירדניות. בסיום נסור אל בית הכנסת ״קבר דוד״ הנמצא בקומת הקרקע של אותו המבנה. כאן תהיה לנו הזדמנות חד פעמית לדבר על שילוב אינטגרלי של המסורת היהודית בזו הנוצרית ואף ההשפעה" ההפוכה״ המשתקפת בשטחה של ירושלים היום. בתום הביקורים בהר ציון אנחנו ממשיכים הלאה ונכנסים דרך שער ציון אל העיר העתיקה המוכרת לנו כל כך. זו תהיה גם הזדמנות לעצור בכניסה ולהיזכר במצור על ירושלים.
נכנס אל העיר העתיקה והפעם ההתבוננות שלנו על העיר תהיה ״דרך המשקפיים״ של הצליין הנוצרי. רחובות הקרדו הביזנטי, מתחם הכותל המערבי ומתחם הר הבית, רחובות העיר העתיקה – כל אלה יעניינו אותנו בסיפורי יום יום של צליין נוצרי מראשית ימיו ועד ימינו אלה. דרך הרובע היהודי נעבור בשוק של הרובע המוסלמי ובמעלה רחוב דוד החוצה בין הרובעים של העיר העתיקה נגיע אל הפתח של הרובע הנוצרי. השטחים ומבני הכנסיות והנציגויות של זרמים ופלגים שונים ממלאים את הרובע ויוצרים עד היום מתחים פוליטיים וכן הסמטאות שכמעט תמיד מלאות ברוכלים, חלפני הכספים, נוכלים ומוכרי עתיקות. גולת הכותרת של הביקור שלנו היום היא כנסיית התחיה הלא היא כנסיית הקבר. הכנסייה המהווה מוקד לצליינות הנוצרית מזה למעלה מ - 1700 שנים. הכנסייה עברה שינויים והתאמות רבות כל כך שהיום כל חלק במבנה הוא פיסת היסטוריה בפני עצמו. זהו עולם אוטונומי המתקיים על פי מוסכמות וחוקים עצמאיים. הפלגים השונים של הדת הנוצרית חיים כאן בסימביוזה עדינה מאוד וייחודית רק למקום הזה. אנחנו נסייר בכנסייה, נכיר את החלקים השונים שלה ויחד איתם את המסורות המיוחדות לכל פלג המיוצג בה. בכך ננסה לחוש ולהבין את החשיבות של המקום בעיני כל העולם הנוצרי.
עם סיום הביקור נעלה לאוטובוס שיוביל אותנו למלון ללינת לילה שני. ארוחת ערב במלון או במסעדה מקומית.
יום 3: ירושלים שמחוץ לחומות ושפלת יהודה
לאחר ארוחת הבוקר נצא לסיור באזור שוק מחנה יהודה, נספר את סיפור הקמתו ונרגיש את אופיו המיוחד כאחד הלבבות הפועמים של העיר נמשיך לסיור מרתק בשכונות הסובבות אותו הידועות בכינוי "נחלאות" שם נכיר פן נוסף של סיפור ההתיישבות המודרנית מחוץ לחומות בירושלים.
בתום הביקור נצא מירושלים לאזור שפלת יהודה ונבקר במנזר בית ג'ימאל. שעל פי המסורת הנוצרית כאן קבור רבן גמליאל הלא הוא נכדו של הילל הזקן שהיה גם מורה של פאולוס הקדוש. כנסייה מרהיבה עטורה ומקושטת באמנות מרהיבה ומפוארת. אם יתאפשר נבקר גם בכנסיית העץ במנזר הנשים הסמוך ונפגוש נזירות שמתפרנסות ממכירת עבודות יד אותן הן מכינות במקום.
נמשיך את סיורנו במערות השפלה המכונות מערות בית גוברין, (המערות חצובות בצורת קונוס ומכאן שמן).במתחם הגן מערות רבות וביניהם מערות הפעמון, המערה הפולנית שבימי מלחמת העולם השנייה ביקרו וחרטו את בה שמם חיילים פולנים, מערת הקולומבריום ששימשה לגידול יונים, מערת בית הבד בה הפיקו שמן ואולי מכאן העלו לבית המקדש "שמן כתית למאור..", מערות מגורים ובורות מים,מהתקופה ההלניסטית ומערות המחוברות במעברים ושבילים תת קרקעיים. נערוך תצפית מראש תל מרשה.
בתום הסיור ולאחר שלושה ימים מרתקים בירושלים ובשפלת יהודה נצא חזרה בנסיעה באוטובוס לנקודת האיסוף הראשונה.
ייתכנו שינויים בסדר התוכנית על פי לוח ימי וזמני הטיול וכן ימי ושעות הפתיחה של האתרים לאורך מסלול הטיול. לעיתים אף ייתכנו ויתורים על חלק ממקומות הביקור תוך מתן תחליף ראוי במקום.