מספר טלפון
03-6374000
טיול סובב כינרת בדגש הנצרות כולל אתר הטבילה "הירדנית" (IKC)
משך הטיול:
יום טיול
להורדת התוכנית

הכינרת זכתה לאזכורים רבים בכתובים היסטוריים ובסיפורי עם. זהו אזור חקלאי שופע בו לא הופסקו חיי מסחר וחברה מזה אלפיים שנים לכל הפחות. הדוגמא המשמעותית לכך היא הקהילה היהודית המשגשגת של טבריה במאה ה-3 לספירה שם נולד אחד מחיבורי הדגל של התרבות היהודית - התלמוד הירושלמי. סביב הכינרת פעלו מרכזי הדת והכתות היהודו-נוצריות שהפכו במרוצת השנים לנכסי צאן הברזל של הדת הנוצרית. סיור זה יתרכז בביקור במרבית מאתרי הפולחן והצליינות מהחשובים בעולם הנוצרי הפזורים סביב ימת הכינרת.

מקומות ואתרים מרכזיים בהם עובר הטיול:

  • בית יגאל אלון
  • הר האושר
  • כנסיית הלחם והדגים
  • כנסיית הבכורה של פטרוס
  • כפר נחום
  • כנסיית הכיפות האדומות
  • אתר הירדנית

מהלך הסיור:

נשים פעמינו אל עבר קיבוץ גינוסר מקום בו התגלו ב 1986 שרידים של סירה הדומה לזו ששימשה את ישוע ומתוארכת לאותה תקופה בה הוא חי ,עולם הארכיאולוגיה העוסק בתולדות הנוצרות נדהם מתגלית מרעישה זו על גדות הכינרת.
את סיורינו נפתח את הביקור בבית יגאל אלון בו מוצגת הסירה המפורסמת שעברה תהליך שימור מורכב ויקר מאוד. כאן במוזיאון נפתח את הדיון שלנו על מקימי הזרם היהודי החדש לפני 2000 שנים, על אורח חייהם והמשמעות של הימצאותם דווקא כאן על גדת הימה הגדולה. בביקורינו במוזיאון נעבור על התצוגה הפורשת בפנינו את תולדות יגאל אלון החל מלימודיו בבית הספר כדורי, הפעילות של הפלמ״ח וכלה בהיסטוריה של ההתיישבות היהודית בגליל בכלל.

לאחר הביקור נמשיך בנסיעה אל ״הר האושר״ והכנסייה המיוחדת שעל פסגתו. אחד המאורעות החשובים ביותר בתודות הנצרות הינה הדרשה של ישוע ״על ההר״. הכנסיה בה נבקר היא אחת מתוך מספר של כנסיות שתוכננו ע״י האדריכל האיטלקי אנטוני ברלוצ׳י. התכנון המיוחד והמוקפד המביע הן חדשנות האדריכלית והן הפניה אל הארוע החשוב, מרשימים ביותר. המקום הינו בגדר ״חובת הביקור״ של האפיפיורים בביקורם בארץ. כך נוכל לראות את המתנות שהביאו ראשי הכנסייה הקתולית כאשר ביקרו במקום. בתום הביקור, ההסברים והתצפית שנערוך במקום.


נמשיך באוטובוס אל מורד ההר לביקור שלנו בכנסית ״הלחם והדגים״. הכנסייה הנוספת מביאה לנו הזדמנות לפתח שיח בנושא של היסודות האדריכליים שבשימוש הכנסיה. כבר מהמאה הרביעית לספירה היה במקום בית תפילה ביזנטי. המקום מוקדש למסורת של חלוקת הלחם והדגים של ישוע. המבנה הנוכחי הינו חדש למדי אמנם, מזבח הכנסייה נשען על סלע ונחשב לזה שעל גביו חילק ישוע את הלחם והדגים למאמיניו. רצפת הפסיפס מהתקופה הביזנטית שנתגלית בחפירה, משמשות את הכנסיה היום. מזבח הסלע, האיכות של הפסיפס העתיק עם התאורים הפרטניים ייקנו לנו את האפשרות לפתח שיחה על החשיבות המקום בתקופת העבר והפולחן הנוצרי מחד והיכולות של אמני העבר מאידך.



לאחר הביקור נמשיך בנסיעה באוטובוס אל אחד האתרים המעניינים על החוף של כינרת - ״כנסיית הבכורה של פטרוס״. פטרוס, שביוונית משמעות השם הוא ״סלע״ או שמעון כפי היה שמו העברי. פטרוס נחשב לפי המסורת למקים הכנסייה ועל קברו ברומא קם הוותיקן. מקום כנסיית פטרוס מהווה מעין שלוחה של המוסד האפיפיורי בארץ הקודש. בית התפילה הקטן במתחם בנוי סביב סלע שעל פי האמונה הנוצרית עליו בירך ישוע את פטרוס להמשך דרכו כראש הכנסיה ״הארצית״. כאן גם נמצא בית הארחה המיועד לביקורי האפיפיור, ממשיכי דרכו של פטרוס. לקומפלקס גישה ישירה אל החוף, כך אנחנו נוכל לראשונה בסיורינו ״לשכשך״ את רגלינו במים וכמובן לדבר על מוסד האפיפיורות והמשכו - היווצרות חלוקת רשויות השלטון בעולם המערבי בכלל.
בתום הביקור נצא להפסקת צהריים ולאחריה נמשיך אל עוד אחת מנקודות הציון החשובות ביותר - כפר נחום. הביקור במקום יוכל ולו מעט ״לשפוך אור״ על התרבות היהודו-נוצריות שמלפני קצת פחות מאלפיים שנים. אחד המקומות המרשימים ביותר במתחם הוא מבנה של בית הכנסת. רחב ידיים, בעל מבנה ארכיטקטוני, מעוטר בגילופי אבן.


לצד בית הכנסת נמצא אתר חפירות גדול ובו גילויים המזוהים ע״י הקתולים ״כביתו של פטרוס״ - משמע הכנסיה הנוצרית הראשונה ביותר. אנחנו נסייר במתחם ונמשיך בשיחה שלנו על הנצרות ככת בתרבות היהודית בתקופה של המרד הגדול בסוף המאה ה-1 מחד, ומרד בר כוכבא ודיכויו במחצית הראשונה של המאה ה -2 לספירה.

בתום הביקור הביקור שלנו במתחם בכפר נחום נמשיך לכנסיית "הכיפות האדומות" - הכנסיה האורתודוקסית ״שנים-עשר השליחים״. רבים מכירים את הכנסיה על פי המראה הנשקף מהכביש, מעטים ביקרו בה. הכנסיה שקועה בתוך גן מטופח להפליא המתוחזק רק ע״י נזיר יווני אחד שמנהל את המקום. פרט לסיור בגן ובמרפסת הציורית היוצאת אל האגם, אם יתאפשר לנו, ניכנס אל הכנסיה הקטנה השונה באופן מהותי לאלו שראינו עד עתה בסיורנו זה. המבנה, העיטור והתאורה מצביעים על השוני המהותי בתפיסת האמונה בין העולם האורתודוקסי ולזה הקתולי. אנחנו כמובן נתעמק בהבדלים לכשנסייר במקום.
בתום הביקור נמשיך לכיוון העיר טבריה. נושאים של התנועה הקיבוצית, מפעל המים, פנחס רוטנברג, החקלאות ״כחול - לבן״ יהיו הנושאים שיענינו אותנו במהלך הנסיעה הזו בדרכינו אל האתר ״ירדנית״ הנמצא בין הקיבוצים קבוצת כינרת ולדגניה א׳. "הירדנית" הוקמה ע״י משרד התיירות כתחליף ראוי למימוש הרצון של הצליין הנוצרי לטבול במי נהר הירדן דומה לישוע כפי שהוזכר בברית החדשה. קבוצות רבות של נוצרים מכל הפלגים מגעים אל האיזור לערוך את הטקס. הבולטים הם הקבוצות האוונגליסטיות ״אוהבי ישראל״ שעורכים את הטקס בשירה ובנוכחות ההמונית. כאן, במתקן נוצרי במימוש ישראלי תהיה לנו הזדמנות נדירה לסיים את המסלול שלנו בניסיון להשיב על השאלות מהי הנצרות מאז ועד היום.

בסיומו של יום מרתק זה נסע חזרה לנקודות האיסוף כאשר הגעה משוערת לנקודת האיסוף הראשונה היא 21:30.

ייתכנו שינויים בסדר התוכנית על פי לוח ימי וזמני הטיול וכן ימי ושעות הפתיחה של האתרים לאורך מסלול הטיול. לעיתים אף ייתכנו ויתורים על חלק ממקומות הביקור תוך מתן תחליף ראוי במקום.

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form